Hvad er en §56 - aftale?

En §56-aftale er en aftale, der indgås mellem arbejdsgiver og medarbejder. Kommunen godkender herefter aftalen. Aftalen betyder, at arbejdsgiver har færre udgifter i forbindelse med at ansætte en medarbejder der har fravær på grund af en langvarig eller kronisk sygdom.

Mange arbejdsgivere vil dog fortsat have udgift til løn, og fraværet skal være foreneligt med arbejdet. En §56 aftale er derfor ikke altid tilstrækkeligt til, at kunne fastholde en medarbejder. I nogen situationer vil nedsat tid være nødvendigt.

§56 - aftale kan laves når:

  • Medarbejderens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet forventes at give mindst 10 fraværsdage inden for 1 år

  • Medarbejderen skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på da medarbejderen blev ansat

  • Arbejdsgiveren allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 21 kalenderdage for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.


Læs mere om §56 - aftaler på sundhed.dk


Få den bedste vejledning til dig og din medarbejder. Udfyld formen og blev ringet op indenfor 24 timer